pedagogika waldorfska

W tej waldorfskiej metodzie nasze zadanie będzie polegało na tym, aby zawsze zwracać uwagę na całego człowieka.

podstawy pedagogiki waldorfskiej

N

asza szkoła nawiązuje do długiej tradycji szkół waldorfskich, które już od ponad 85 lat rozwijają się w Europie i na świecie. Pierwsza tego typu szkoła powstała w 1919 roku w Stuttgarcie, w pomieszczeniach należących do fabryki papierosów Waldorf Astoria (stąd popularne określenie – waldorfska). Aktualnie na świecie działa około 900 takich placówek.

Pedagogika waldorfska postrzega człowieka bardzo wszechstronnie. Przyjmuje, iż dziecko przychodząc na świat przynosi ze sobą duchową indywidualność, zdolności, zalążki idei, a rolą nauczyciela jest pomóc mu je rozwijać. Szkoła stara się dostosować treści kształcenia oraz plan lekcji do budzących się zdolności oraz potrzeb dziecka.

Celem nauczania nie jest kształcenie wąsko pojętych specjalistów, lecz edukacja ludzi o szerokich zainteresowaniach, o wszechstronnie rozwiniętej wiedzy i umiejętnościach. Otwartych, podchodzących do życia twórczo, aktywnie, z entuzjazmem i stałą potrzebą rozwijania się.

RUDOLF STEINER
Twórca pedagogiki waldorfskiej

Kiełkują kolekcją życzenia duszy, Rosną czyny woli,
Dojrzewają owoce życia.

 

Czuję swój los, Mój los mnie odnajduje,
Czuję swoją gwiazdę, Moja gwiazda mnie odnajduje.
Czuję moje cele, Moje cele mnie odnajdują.

Moja dusza i świat są jednościa,

 

Życie wokół mnie będzie jaśniejsze,
Życie będzie dla mnie cieższe,
Życie będzie dla mnie bogatsze.

 

Dąż do pokoju, Żyj w pokoju, Kochaj pokój.

W

ybierając dla dziecka szkołę, szukamy zazwyczaj tej najlepszej, dającej naszym latoroślom największe możliwości rozwoju, tak aby były przygotowane do dorosłego życia w przyszłości. Pedagogika Waldorfska kladzie nacisk na harmonijny rozwój dziecka. W zdrowym ciele – zdrowy duch, jak mawiał Decimus Iunius Iuvenalis.

Filozofia Steinerowska zakłada potrzebę rozwoju na każdej płaszczyźnie. Poznanie intelektualne powinno iść w parze z doświadczeniem fizycznym i duchowym. Stawiamy nacisk na zrozumienie tematu, poznanie zarówno teoretyczne jak i praktyczne oraz pełne opanowanie materiału.

Nasze dzieci nie tylko są uczone kształtu liter i cyfr, lecz równiez związków między nimi i zachodących relacji. Staramy się aby poprzez ćwiczenia praktyczne – również ruchowe, zrozumiały ich sens i odczuły je pełnią siebie. Wierzymy, że pokazanie młodym ludziom procesów, a nie jedynie suchych faktów, pozwoli lepiej ich przygotować do wyzwań

…Glównym celem kształcenia jest zdrowy rozwój dziecka w sferze intelektualnej, psychicznej, społecznej, duchowej i fizycznej.

codziennego życia, a plastyczność myślenia i otwarty umysł da im niezbędną w dzisiejszych czasach umiejetność dostosowywania się do zmiennych warunków.

N

auczanie w szkole waldorfskiej posługuje się obrazowym opowiadaniem i żywym słowem. Pragniemy zwrócić uwagę na negatywny wpływ telewizji na dziecko w wieku szkolnym. Dziecko telewizyjne ma trudności ze skupieniem się i ubogą wyobraźnię, nudzi je spokojny tok nauczania. Dziecko takie czuje się źle w szkole, gdzie nauczyciel opowiada baśnie, legendy, gdzie nie ma wideo ani komputera, gdzie wiele sie recytuje, maluje, śpiewa, gra, robi na drutach, rzeźbi w drewnie.

Rodzice, którzy zamierzają przysłać dziecko do szkoły waldorfskiej powinni bardzo świadomie rozważyc ten problem. Całe nauczanie w szkole waldorfskiej oparte jest na pryncypiach chrześcijańskich i dzieci obchodzą w szkole święta Bożego Narodzenia, Wielkanocy i inne. Szkoła utrzymuje się z czesnego wpłacanego przez rodziców co miesiąc. Rodzice płacą jednorazowo wpisowe. Świetlicę, obiady, wycieczki itp. rodzice oplacaja dodatkowo.

Szkoła waldorfska przypisuje istotną rolę ścisłej współpracy nauczycieli z rodzicami. Współpraca może przybrać rózne formy: kontakt z wychowawcą, indywidualne rozmowy, odwiedzanie dziecka i rodziny w domu, spotkania klasowe, lektury i wykłady, uczestnictwo w życiu szkoły – święta szkoły i inne uroczystości, pomoc w przygotowaniu imprez, pomoc w malowaniu, sprzątaniu i innych pracach.

Tworzymy
szkołę
wyjątkową
pod wieloma
względami.
harmonijny rozwój dziecka

Zapoznaj się z priorytetami edukacji waldorfskiej oraz etapami nauczania w naszej szkole.

Szkoła Waldorfska
Dla kogo?
Jesteśmy dla Was, drodzy uczniowie i rodzice, dobrą alternatywą wobec przepełnionych i nie zawsze przyjaznych społecznie szkół współczesnych. Oferujemy ciekawą drogę nauczania i wychowania. Więcej tu twórczości niż typowych schematów i sztampy.
Tradycja

Nasze placówki: Społeczne Waldorfskie Liceum Ogólnokształcące nr 1 w Warszawie, Waldorfska Szkoła Podstawowa nr 71 w Warszawie oraz Przedszkole pod Jaworem w Warszawie nawiązują do długiej tradycji szkół waldorfskich, które juz od prawie stu lat rozwijają sie w Europie i na świecie.

Bezpieczeństwo

W szkole jest spokojnie i bezpiecznie – nie ma przemocy, narkotyków, papierosów, ani alkoholu. Klasy sa mało liczne, umożliwiające indywidualną opiekę i wszechstronny rozwój młodych ludzi.

Zaufanie

Szkoła znana jest z bardzo przyjaznej atmosfery. Udało się nam ją stworzyć dzięki współpracy z rodzicami i bogatemu życiu społecznemu. Organizujemy święta szkoly, wycieczki. imprezy plenerowe i jarmarki szkolne. Znamy sie wszyscy bardzo dobrze i mamy do siebie zaufanie. Uczniowie zawsze mogą liczyć na pomoc, nawet w trudnych sprawach życiowych.

Efektywność

Nauka odbywa się w trzytygodniowych cyklach przedmiotowych, rozłożonych w czasie tak, by wiadomości z różnych przedmiotów się uzupełniały. Zakres tych wiadomości jest często znacznie szerszy niż podstawa programowa.

Zaangażowanie

Nauczyciele w naszej szkole są świetnymi fachowcami, pedagogami z zamiłowania. Z sercem wspierają swoich podopiecznych, pomagają rozwijać ich talenty i zamiłowania.

Sztuka

Bardzo ważna rolę pełnią w naszej szkole przedmioty artystyczne. Dzieci biorą udział w zajęciach w chórze, zespołach instrumentalnych i tanecznych, czy w kółku teatralnym. Mogą nie tylko rozwijać swoje pasje, ale również, przy okazji występów zewnętrznych, spotykać sie z równieśnikami o podobnych zainteresowaniach z innych części kraju i świata.

Wymiany kulturowe

Utrzymujemy stałe, regularne kontakty z innymi placówkami waldorfskimi w Polsce i w Europie, m.in. w Niemczech i Wielkiej Brytanii. W ramach spotkań i zajęć międzyszkolnych uczniowie nawiązują nowe znajomości i integrują się.

W zdrowym ciele zdrowy duch

W Szkole Waldorfskiej promujemy system zdrowego odżywiania. Dzieci mają możliwość skorzystania ze stołówki szkolnej. Zajęcia sportowe realizowane są w hali sportowej, boisku szkolnym, w okresie zimowym na pobliskim lodowisku.

Społeczność

Istotną rolę przypisuje się współpracy z rodzicami i opiekunami dziecka. Współpraca może przybierać rózne formy, np. spotkania klasowe, kontakty z wychowawcą, indywidualne rozmowy, spotkania z nauczycielami przedmiotowymi w ramach dni otwartych (jeden dzień w miesiacu), uczestnictwo w życiu szkoły – święta szkoły, imprezy plenerowe, pomoc i organizacja w przygotowywaniu kiermaszy świątecznych,  lektury i wykłady.