podstawy pedagogiki waldorfskiej
asza szkoła nawiązuje do długiej tradycji szkół waldorfskich, które już od ponad 85 lat rozwijają się w Europie i na świecie. Pierwsza tego typu szkoła powstała w 1919 roku w Stuttgarcie, w pomieszczeniach należących do fabryki papierosów Waldorf Astoria (stąd popularne określenie – waldorfska). Aktualnie na świecie działa około 900 takich placówek.
Pedagogika waldorfska postrzega człowieka bardzo wszechstronnie. Przyjmuje, iż dziecko przychodząc na świat przynosi ze sobą duchową indywidualność, zdolności, zalążki idei, a rolą nauczyciela jest pomóc mu je rozwijać. Szkoła stara się dostosować treści kształcenia oraz plan lekcji do budzących się zdolności oraz potrzeb dziecka.
Celem nauczania nie jest kształcenie wąsko pojętych specjalistów, lecz edukacja ludzi o szerokich zainteresowaniach, o wszechstronnie rozwiniętej wiedzy i umiejętnościach. Otwartych, podchodzących do życia twórczo, aktywnie, z entuzjazmem i stałą potrzebą rozwijania się.
Kiełkują kolekcją życzenia duszy, Rosną czyny woli,
Dojrzewają owoce życia.
Czuję swój los, Mój los mnie odnajduje,
Czuję swoją gwiazdę, Moja gwiazda mnie odnajduje.
Czuję moje cele, Moje cele mnie odnajdują.
Moja dusza i świat są jednościa,
Życie wokół mnie będzie jaśniejsze,
Życie będzie dla mnie cieższe,
Życie będzie dla mnie bogatsze.
Dąż do pokoju, Żyj w pokoju, Kochaj pokój.
ybierając dla dziecka szkołę, szukamy zazwyczaj tej najlepszej, dającej naszym latoroślom największe możliwości rozwoju, tak aby były przygotowane do dorosłego życia w przyszłości. Pedagogika Waldorfska kladzie nacisk na harmonijny rozwój dziecka. W zdrowym ciele – zdrowy duch, jak mawiał Decimus Iunius Iuvenalis.
Filozofia Steinerowska zakłada potrzebę rozwoju na każdej płaszczyźnie. Poznanie intelektualne powinno iść w parze z doświadczeniem fizycznym i duchowym. Stawiamy nacisk na zrozumienie tematu, poznanie zarówno teoretyczne jak i praktyczne oraz pełne opanowanie materiału.
Nasze dzieci nie tylko są uczone kształtu liter i cyfr, lecz równiez związków między nimi i zachodących relacji. Staramy się aby poprzez ćwiczenia praktyczne – również ruchowe, zrozumiały ich sens i odczuły je pełnią siebie. Wierzymy, że pokazanie młodym ludziom procesów, a nie jedynie suchych faktów, pozwoli lepiej ich przygotować do wyzwań
…Glównym celem kształcenia jest zdrowy rozwój dziecka w sferze intelektualnej, psychicznej, społecznej, duchowej i fizycznej.
codziennego życia, a plastyczność myślenia i otwarty umysł da im niezbędną w dzisiejszych czasach umiejetność dostosowywania się do zmiennych warunków.
auczanie w szkole waldorfskiej posługuje się obrazowym opowiadaniem i żywym słowem. Pragniemy zwrócić uwagę na negatywny wpływ telewizji na dziecko w wieku szkolnym. Dziecko telewizyjne ma trudności ze skupieniem się i ubogą wyobraźnię, nudzi je spokojny tok nauczania. Dziecko takie czuje się źle w szkole, gdzie nauczyciel opowiada baśnie, legendy, gdzie nie ma wideo ani komputera, gdzie wiele sie recytuje, maluje, śpiewa, gra, robi na drutach, rzeźbi w drewnie.
Rodzice, którzy zamierzają przysłać dziecko do szkoły waldorfskiej powinni bardzo świadomie rozważyc ten problem. Całe nauczanie w szkole waldorfskiej oparte jest na pryncypiach chrześcijańskich i dzieci obchodzą w szkole święta Bożego Narodzenia, Wielkanocy i inne. Szkoła utrzymuje się z czesnego wpłacanego przez rodziców co miesiąc. Rodzice płacą jednorazowo wpisowe. Świetlicę, obiady, wycieczki itp. rodzice oplacaja dodatkowo.
Szkoła waldorfska przypisuje istotną rolę ścisłej współpracy nauczycieli z rodzicami. Współpraca może przybrać rózne formy: kontakt z wychowawcą, indywidualne rozmowy, odwiedzanie dziecka i rodziny w domu, spotkania klasowe, lektury i wykłady, uczestnictwo w życiu szkoły – święta szkoły i inne uroczystości, pomoc w przygotowaniu imprez, pomoc w malowaniu, sprzątaniu i innych pracach.
szkołę
wyjątkową
pod wieloma
względami.
harmonijny rozwój dziecka
Zapoznaj się z priorytetami edukacji waldorfskiej oraz etapami nauczania w naszej szkole.